Blijf maar lekker weg V&D

Door
2 maart 2016
Reacties (5)

Van de week gehoord: “De ziel verdwijnt uit de stad.” Ammehoela, wanneer je een V&D nodig hebt om de illusie van een ziel te creëren dan gaat het niet goed. De ziel van de stad zijn de mensen, zijn verleden en alles wat een stad uniek maakt, niet een winkelketen.

Dertig jaar geleden klaagden we over grote warenhuizen die lokale ondernemers verjaagden. Broodroof van de eerlijke, kleine zelfstandige. Maar ondertussen doen we toch allemaal onze boodschappen in de supermarkt en kopen onze spullen bij de grote winkelketens. Wel zo makkelijk.

Nu is internet het gevaar. De webshops zijn veel goedkoper vanwege de lagere kosten. We vinden er allemaal wat van maar kopen ondertussen vanaf de bank, met de tablet. Grote paniek en wethouder Sleeking wil het gatenkaas-probleem bestrijden met een task force.

Is het erg dat het winkelaanbod verkleint? De winkelgekte van de afgelopen dertig jaar heeft geleid tot een eenzijdige binnenstad. In sommige straten woont niemand omdat de eigenaar meer verdient met het slopen van de voordeur en trapingang waardoor hij twee extra vierkante meter winkelruimte kan verhuren. Er moeten meer winkels verdwijnen zodat we in de stad ook weer ruimte hebben om te wonen, wandelen, eten, werken, neuken, fietsen, en te spelen.

Een stad verandert en de ziel van onze stad heeft de komende jaren een zwart gat op het Scheffersplein.



 

Deze blogpost verschijnt ook als column in de Stem van Dordt

Leuk artikel? Deel het met anderen:
  • PieterWolters

    Precies. Hef de bestemmingsplannen op en laat de burgers, ondernemers en wie dan ook hun gang gaan. Zie je een leuk leegstaand winkelpand waar je wilt wonen: koop het, verbouw het en klaar. Wil je een restaurantje beginnen in een leegstaand kantoorpand: waarom niet? Dat soort dingen moet je niet aan de politiek en ambtenaren overlaten.

  • Denkend aan Holland

    ‘Ziel’ is een groot woord, maar volgens mij ontgaat de schrijver dat Dordrecht ook haar kracht ontleent aan de toeristen en het winkelend publiek. Een stad met veel leegstand in haar winkelhart is een stuk minder aantrekkelijk. Ik durf de stelling wel aan dat de omliggende zaken (ook horeca) het merken dat V & D dicht is. Maar ach, als je maar een plek hebt om te neukon…

    • Martin Neyt

      In Vlaardingen, of all places, is acht jaar geknokt om V&D terug te krijgen. Trots dat ze waren toen die toko weerom kwam…. De Vlaardingers hebben er krap twee jaar van kunnen genieton. Het gaat ook helemaal niet om de waar die V&D aanbood. Een stad heeft een warenhuis, dat idee heeft zich in de hoofden van mensen genesteld..

    • PieterWolters

      Veel mensen blijven maar binnen dat beperkte idioom denken dat een centrum pas interessant is als er vooral veel geconsumeerd kan worden (in de vorm van veel spullen kopen). Maar je ziet overal dat het consumeren van spullen minder wordt. Als je ziet dat zelfs in Dordrecht restaurants op doordeweekse dagen behoorlijk vol zitten is dat duidelijk te zien. Alles wat je uitgeeft in de horeca geef je niet meer uit aan uit China geimporteerde zooi. Dus voor de lokale economie ook nog eens een stuk beter dan winkelen.

      • Denkend aan Holland

        Het vervelende van statistieken en politici is dat ze altijd achteraf gelijk krijgen. We zullen pas over een paar jaar weten wat de nieuwe leegstand en de herschikking van het winkelaanbod heeft gedaan met het bezoek aan onze stad, een van de speerpunten van het economisch beleid voor Dordrecht. Ik verwacht op de korte termijn weinig positiefs van de sluiting van de V & D. En dan staan we nog pas aan het begin van alle veranderingen die er nog aankomen.

Frisse mannen bij DOOR

Geplaatst op 14 oktober door

Hippe uitgaansgelegenheden richten zich op frisse vrouwen. Industriële inrichting met inhoudsloze teksten op slecht gestucte muren. Khotinsky is op vrijdagavond bevolkt met vriendinnenclubjes.

Lees verder... Reacties (0)

De wraakrecensie

Geplaatst op 19 augustus door

Het vakantieverblijf recenseren op booking.com, tripadvisor.com of zoover.nl is voor veel mensen onderdeel van de vakantiepret. Het blijkt dat amateur-recensenten grote invloed hebben op de keuze van het hotel. We stellen veel vertrouwen in recensies van volstrekt onbekende medereizigers die soms hun bek ook maar een douw geven.

Lees verder... Reacties (0)