Burgers willen politie ondersteunen via Social Media!

Door
1 november 2012
Reacties (3)

twittercop“Ik spreek de wijkagent nooit.”  “De politie zie ik hier niet.”  Ik kan nog wel pagina’s doorgaan met dit soort kritiek. En wat moet je ermee als politie? Feit is dat alles veranderd en dat je daarin creatief mee moet. Een bakker ziet ook zijn inkomsten dalen door de “grote” supermarkten en moet ook zijn broodjes op een andere manier aanbieden.

Dat er een enorme communicatiekloof is tussen de burger en politie is ook geen fabeltje. Volgens mij kan je via social media deze kloof overbruggen. Even een tweetje naar de wijkagent is toch veel gemakkelijker dan via 0900-8844 een terugbelbericht laten maken voor jouw wijkheld? In zes landen is onderzoek gedaan onder 1300 burgers en bijna alle burgers (92%) willen de politie bij hun werk helpen.

Het onderzoek, van Market Connection, is gedaan in Spanje, Duitsland, Canada, Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk en Nederland. Bijna 74% van de Nederlandse ondervraagden is van mening dat digitale kanalen de politie kan helpen om het gebrek aan communicatie te verbeteren. 76% van de onderzochte burgers denkt dat gebruik van social media door de politie een positieve bijdrage aan hun diensten kan leveren.
Zelfs 72% gelooft dat social media kan helpen bij het pakken van criminelen.

Volgens mij genoeg draagvlak om voor mij als hoofdagent actief te zijn met social media. Het leukste vind ik dat ook 42% van de ondervraagde burgers vindt dat de aanwezigheid van een agent op straat vertrouwen geeft en dat traditionele manieren van misdaden melden ook nog erg belangrijk is.

In Dordrecht hebben we nu welgeteld 3 actieve (wijk)agenten op Twitter. Denkt u dat zij bijdragen aan een betere communicatie tussen de burger en de politie?

Groeten, @PZHZGrootenboer

Leuk artikel? Deel het met anderen:
  • http://www.alblasserdamsnieuws.nl Peter Stam

    Reactie op @PzhzGrootenboer
    Ha @pzhzGrootenboer,
    Mijn reactie splits ik op in twee delen. Deel één gaat over het gebruik van Twitter. En deel twee gaat over de door u genoemde ‘communicatiekloof’. Ik ben namelijk van mening dat die twee onderwerp maar ten dele bij elkaar horen.

    Goede ontwikkeling
    Dat steeds meer agenten gebruik maken van Twitter, zie ik als een heel goede ontwikkeling. Voor mijn werk als journalist maak ik er met regelmaat handig gebruik van. De ‘tweets’ van de bekende twitteragent Rob Vroegh en die van wijkagent De Vreede hebben al een aantal keer geleid tot een nieuwsartikel. Het elkaar volgen op Twitter bevordert trouwens ook de omgang met elkaar op straat, doordat je elkaar ‘kent’. Om een goed plaatje te kunnen schieten, is dat in sommige gevallen wel zo handig… Maar ook voor ‘de burger’ is het denk ik fijner om iets te melden bij iemand die je (via Twitter) kent, dan melden bij een vreemde.

    Real time
    Waar ik me soms wel aan kan ergeren, is dat agenten bij wijze van spreken 24 uur na een aanhouding, melden dat ze iemand hebben aangehouden. Ik geef de voorkeur aan zo snel mogelijk twitteren. Liefst binnen een kwartier na een gebeurtenis en, als het mogelijk is, vanaf de plaats waar iets gebeurt of is gebeurd.

    Waarschuwingen
    Verder krijg ik bij sommige tweets de indruk dat de betreffende agent zijn ‘tweepies’ qua intellect wat onderschat. Als het sneeuwt, hoef ik niet gewaarschuwd te worden dat het glad kan zijn en dat ik wat vroeger van huis moet. Die afweging weet ik zelf wel te maken ;).

    Samenvattend: vooral doorgaan, het liefst ‘real time’ en ja, ik denk dat Twitter bijdraagt aan een betere communicatie tussen politie en burger. :-)

  • http://www.alblasserdamsnieuws.nl Peter Stam

    Reactie op @PzhzGrootenboer
    Vervolg op eerdere reactie:

    Communicatiekloof
    Dan de ‘enorme communicatiekloof’. Ik denk dat dat probleem met wat simpele aanpassingen voor een groot deel te verhelpen is. Het melden bij 0900-8844 gaat wat mij betreft te ouderwets. Waarom kunnen we nog niet via een app (of via WhatsApp, dan wel Twitter) contact krijgen met de meldkamer? Waarom kunnen we geen tekstuele boodschap verzenden naar de meldkamer? Ik weet zo goed als zeker dat dit meer meldingen gaat opleveren. Je hebt namelijk geen wachtrij, het kost geen geld (bellen wel), de ‘melddrempel’ is lager en je kunt, als je over een telefoon van deze tijd beschikt, het één en ander verduidelijken met foto’s.

    Voorbeeld
    Laatst zat ik zelf rond 02.00 uur in de auto en kwam een auto met gedoofde lichten tegen, die en paar keer heen en weer reed. Ik overwoog om 0900-8844 te bellen, maar deed dit bij nader inzien toch niet. Waarom niet? Geen idee. Misschien dat het iets te maken had met het feit dat, als zou blijken dat er niets aan de hand was, ik voor ‘l*l’ zou staan. Gek genoeg zette ik het wel op Twitter. Blijkbaar is het makkelijker/ fijner om te typen dan te bellen. Mijn idee is: laat eens onderzoeken of meer mensen dit zo ervaren. (of zoek eerder gedane onderzoeken op).

    112
    Tot slot het bellen naar 112… Ik verwacht dat de meeste mensen dit nummer wel zullen intikken als zij een (ernstig) ongeval zien gebeuren of zich bevinden in een noodsituatie. Daar lijkt het me, mede vanwege de snelheid, niet handig om tekstueel te melden. Toch kan ook hier meer tijdwinst geboekt worden. Denk bijvoorbeeld aan een 112-app. Wanneer de gebruiker op die applicatie klikt en bevestigt dat hij contact wil met de meldkamer, wordt GPS geactiveerd en wordt direct contact gelegd met de meldkamer. Hierdoor kan een centralist zien vanaf welke locatie gebeld wordt. Dat kan in sommige gevallen handig zijn. Zeker voor mensen die vanuit een voor hun vreemd gebied bellen.

    Beeldbellen
    Nog zo’n handigheidje is om de melder de keuze te geven om te beeldbellen/een foto door te sturen. Lijkt me voor een centralist in sommige gevallen hartstikke handig om een goede inschatting te kunnen maken van een situatie.

    Zo, dat was het. De reactie is wat langer geworden dan gedacht, maar wilde het toch graag even kwijt.

    Succes met het verbeteren van de communicatie tussen burger en politie.
    Gr.
    Peter Stam

  • Peter

    RE: Burgers willen politie ondersteunen via Social Media!
    De enige tweets die ik zie zijn de tweets op de voorpagina van iDordt. En jou tweets lees ik altijd met belangstelling omdat ze tenminste ergens over gaan.

Dikke doei

Geplaatst op 1 maart door
idordt comateus

iDordt is Comateus. Al een tijdje eigenlijk. Sinds juni 2016 posten we niks meer. De energie om zinloze stukjes te tikken over Dordrecht was een beetje op. Misschien komt het nog eens en beleeft iDordt een doorstart. Voorlopig even niet.iDordt was een initiatief van Marco van Schaardenburgh. Meer info vind je op 10Duizend.nl. Vragen, ideeën […]

Lees verder... Reacties (0)