Doden en gewonden na giftrein-ongeval Dordrecht

Door
5 mei 2013
Reacties (20)

In het Zuid-Hollandse Dordrecht zijn vrijdagnacht rond twee uur goederenwagons met chemische producten ontploft. Verscheidene brandweerkorpsen bestreden de vlammen, die over een lengte van 500 meter tekeergingen. Met het bluswater liepen giftige producten de riolering in, waardoor toxische dampen naar boven kwamen en de bevolking moest worden geëvacueerd of op politiebevel ramen en deuren gesloten moest houden.

Bovenstaande inleiding van een persbericht is gelukkig nog nooit eerder gepubliceerd op een Nederlandse nieuwssite. Echter is ditzelfde persbericht wel gepubliceerd door de Belgische website www.demorgen.be.

Het gaat hier natuurlijk niet om het Zuid-Hollandse plaatsje Dordrecht, maar om het Oost-Vlaamse plaatsje Wetteren. Het Wetteren dat afgelopen weekeinde te maken heeft gehad met een verschrikkelijk treinongeluk. Bij het treinongeluk kwamen giftige gassen vrij en dat heeft voor veel slachtoffers gezorgd.

Waarom bovenstaand bericht, vraagt u zich af. Dat komt omdat de in Wetteren ontspoorde giftrein wel eerst door het centrum van Dordrecht is gereden op weg naar het getroffen Wetteren.

Omdat ik zelf nogal dicht bij het spoor woon en deze “trein des doods” langs mijn huis is gereden op weg naar zijn noodlottige bestemming, dacht ik even wat cijfers onder elkaar te zetten. “What if” deze trein ontspoort, op eenzelfde manier, in Dordrecht. Dit alles gebaseerd op de gegevens van het Belgische incident.

1. De vracht
Als een normale trein ontspoort hebben wij Dordtenaren daar over het algemeen niet zoveel last van (mits je niet in de trein zit, of met de trein ergens naartoe wilt). Maar als er een trein ontspoort met een lading acrylnitryl zoals in Wetteren, dan moet men even opletten. De -volgens Wikipedia- zeer licht ontvlambare, extreem giftige, organische vloeistof acrylnitryl is al geen pretje om gewoon onverbrand in te ademen. Maar mocht het in de brand staan, dan komt er volgens de Engelse Wikipedia nog een rits stoffen vrij zoals: ‘hydrogen-cyanide and oxides of nitrogen’. Op beide Wikipedia pagina’s is te lezen dat mensen en dieren die bloot zijn gesteld aan de stoffen en het hebben overleefd, een hogere kans op kanker hebben.

2. De gevarengebieden
De Belgische autoriteiten hebben na metingen in Wetteren een tweetal ‘perimeters’, ookwel gevarengebieden gedefinieerd (bron www.demorgen.be, www.wetteren.be). Een eerste gevarengebied met een straal van 500 meter, om het 500 meter strekkende treinongeval. Binnen dat gebied moet iedereen worden geëvacueerd. Het volgende gevarengebied is alles wat buiten het evacuatie-gebied ligt, maar wel binnen een straal van 1 kilometer. In dit gebied moet iedereen op politiebevel de ramen en deuren sluiten en vooral binnen blijven.

Als ditzelfde ongeval, met dezelfde gevarengebieden hypothetisch wordt verplaatst naar de eerste wissel na de Zwijndrechtse brug, vlak voor het centraal station Dordrecht, ziet dit er uit zoals de bovenstaande kaart. Donker-rood gebied betekent evacueren, licht-rood betekent binnenblijven, ramen en deuren dicht op politiebevel.

3. De bevolkingsdichtheid
Bevolkingsdichtheid Wetteren (bron Wikipedia):
658 bewoners per Km2
24.130 bewoners totaal

Bevolkingsdichtheid Dordrecht (bron CBS):
1504 bewoners per Km2
118.862 bewoners totaal

Niet alleen is Wetteren kleiner in omvang, er wonen ook minder mensen. Daarnaast wonen de mensen niet zo dicht op elkaar als wij Dordtenaren. In Dordrecht wonen meer dan 4 keer zoveel mensen, en deze mensen wonen 2,5 keer zo dicht op elkaar. Natuurlijk is er geen uitspraak te doen over exacte slachtoffers in het geval van een Dordts treinongeluk, dat zou onzin zijn. Maar men mag aannemen dat eenzelfde ongeluk op het spoor bij Dordrecht minimaal een veelvoud aan slachtoffers zou veroorzaken.

Als bewoner van de directe omgeving van het spoor maak ik mij natuurlijk iets meer zorgen hierover dan de Dordtenaren buiten voornoemde gevarenzone. Ik weet wel dat sinds de Moerdijkbrand en de Kijfhoekbrand er extra blus en water voorzieningen zijn getroffen langs het spoor tussen de Zwijndrechtse brug en het station Dordrecht. Deze dienen echter alleen een doel als er al een incident heeft plaatsgevonden en doen dus niet veel aan het voorkomen van een gifincident.

Concluderend, ongelukken met giftreinen zijn zeer reëel, zeer gevaarlijk en komen af en toe voor. Als er een ongeluk gebeurt in de omgeving van Dordrecht, of recht in het centrum van Dordrecht dan zijn de gevolgen niet te overzien kijkend naar het Belgische ongeluk in Wetteren. Waarschijnlijk volgt er in het geval van zo’n ongeluk een enorm leed waar de gemeente meermaals, pijnlijk op is gewezen, maar geen actie op heeft ondernomen. Wat mij betreft is de enige oplossing: Geen giftreinen door Dordrecht.

Wat vinden jullie van het gevaarlijke vervoer door Dordrecht? Of hebben jullie alternatieven voor het gifvervoer door Dordrecht? Laat vooral een comment achter.

UPDATE [06-05-2013 9:00]: Radio1 is langsgeweest voor een kort interview.

UPDATE [06-05-2013 9:18]: Gemeenten willen alternatieve route giftreinen.

UPDATE [06-05-2013 9:23]: Dordrecht.net Heeft reacties van bestuurders: Situatie rond giftreinen langs Dordrecht (Zwijndrecht) ontoelaatbaar.

UPDATE [06-05-2013 9:46]: Bericht aan andere sites / media. Men mag bovenstaand plaatje (wat goed op schaal is gemaakt n.a.v. Wetteren) zeker gebruiken. SVP wel even linken naar iDordt.nl.

UPDATE [06-05-2013 11:30] Interview met Radio 1 voor vanavond gepland.

UPDATE [06-05-2013 11:38] Interview met Rijnmond onderweg.

UPDATE [07-05-2013 13:00] Ontploffing in Wetteren dreigt uit te lopen op natuurramp

——————————–

Bronnen:
Nu.nl
http://www.nu.nl/buitenland/3414529/dode-treinongeluk-belgie.html
Belgisch persbericht
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/1626693/2013/05/04/Dode-en-17-gewonden-na-treinongeval-Wetteren.dhtml
Kaart Dordrecht
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:2012-Top10AHNBAG-Gem-Dordrecht.jpg
Wikipedia Acrylonitril:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Acrylonitril
Engelse Wikipedia Acrylonitril:
http://en.wikipedia.org/wiki/Acrylonitrile
Google maps Wetteren (plaats van ongeval):
http://goo.gl/maps/nfWwJ
Wikipedia Wetteren:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wetteren
CBS 2012 over bevolking Dordrecht:
http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/61FD6C62-4103-4635-9FE8-B6F7DE8306EC/0/2012b55pub.pdf

 

Leuk artikel? Deel het met anderen:
  • liesbeth

    ik woon ook vlak bij het spoor (twintighuizen) en vind het ook een eng idee als ik die treinen vol met rotzooi s’nachts voorbij hoor bulderen

  • http://www.facebook.com/vanzurk Stefan van Zurk

    Waarom kunnen deze transporten niet over het hsl traject van kijfhoek voorbij moerdijk brug

    • Okkie

      Omdat goederentreinen geen 250+ km/h rijden, de spanning van de bovenleiding anders is, omdat de aansluiting op t normale spoor voor kijfhoek ligt, omdat de er tunnels in t tracé zitten en omdat ze pas net voor breda weer van t spoor af kunnen.. en waarschijnlijk nog 30 andere redenen..

      • http://www.facebook.com/vanzurk Stefan van Zurk

        Ok aanpassendan traject gaat niet door stads kernen .oplossingen verzinnen ! Tunnel so what .datdinghoeft geen 250 km en een good old diesel loc er voor .

        • Okkie

          Hij hoeft ook niet snel te rijden, maar hogesnelheidstreinen doen dat wel…dus een langzame trein daartussen gaat niet werken…. Je gaat ook niet fietsen op de snelweg.. Je kan best het bestaande spoor gebruiken… Zorg dat elke wagon bekend is qua inhoud en risico, zorg dat er goede plannen zijn voor als t fout gaat, zorg dat bluswater niet in t riool kan komen, korte treinen, noem maar op…Risico bestaat uit de kans dat iets ongewenst gebeurt maal het effect als het gebeurt. De kans dat je struikelt is groot, maar als t effect slechts een schram is, gaat niemand daar veel aan doen ter voorkoming.. Dus zorg dat de gevolgen beheersbaar zijn, indien mogelijk, en het risico is al veel kleiner

  • mark

    leuk hoor, burgerjournalistiek. maar over dit soort serieuze zaken lees ik liever geen dom gelul van iemand die totaal geen enkel benul heeft. paniekzaaier.

    • Okkie

      Ondanks dat is het niet ondenkbaar dat zoiets zou kunnen gebeuren, wissels genoeg.. en wat dan?

    • Scharco
      • mark

        nog zo’n geweldige reactie boordevol steekhoudende argumenten…

    • Johan

      Ik schrok eerst, want ik woon in het felrode gebied.
      Maar daarna kwam ik erachter dat het nep was (had al geen ontploffing gehoord, maha).
      Ik vind het persoonlijk een leuk stukje journalistiek, zolang het niet elke dag gebruikt wordt… dan verliest het de kracht.
      Het heeft mij juist aan het denken gezet en ik ben eindelijk eens overtuigt dat het anders moet.

  • cbruinin

    Helaas ging het recentelijk ook in dordrecht mis, gelukkig waren het bijna-ongelukken. Echter “de bocht van dordrecht” blijft een belangrijke bottle neck richting het zuiden. Overigens, iedere dag rond half 6 rijd er een giftreintje naar Dupont, dwars door stadspolders.

    http://www.nu.nl/algemeen/825370/station-ontruimd-na-ontsporing-trein.html

    http://www.ilent.nl/Images/Onderzoeksrapport%20ontsporing%20goederentrein%20Dordrecht,%20juni%202005_tcm334-319966.pdf

  • Josse Kok

    Een giftrein is gevaarlijk. Een bende criminelen is gevaarlijk. Een duif die in je oog poept als je aan het skaten bent is gevaarlijk. Een kind dat krijst en zo de bomontmantelaar afleidt is ook gevaarlijk. Het gevaarlijkst is nog om door het leven te gaan met een ‘What if’-instelling, de daarmee gepaarde panische blik en klotsende spataders. Laat maar komen die giftreinen, ik juich ze toe met confetti.

  • Keuringsdienst van Waarheit

    Oef , ik zie dat ik goddank net buiten het gevarengebied woon (omgeving Vlak), dus wat mij zelf betreft kunnen die treinen door Zwijndrecht blijven voortdenderen, en dan ondergronds verder rijden
    Maar iets veel belangrijkers is: hoe zit het nu eigenlijk met de risiço’s van die Bunkerstations, die drijvende pompstations voor de scheepvaart hier in de buurt (o.a. Hooikade), is daar nu eindelijk eens duidelijkheid over…?
    http://www.ad.nl/ad/nl/1401/ad/integration/nmc/frameset/varia/kobala_article.dhtml?artid=rd050268

  • Psyjan

    En dan te bedenken dat het politiebureau, het ziekenhuis, de ggd, de brandweer en het crisiscentrum van de rampenbestrijding rond het spoor gevestigd zijn. Het is zo’n 10 jaar geleden uitgezocht bij de nieuwbouw van een aantal van deze instellingen, dat het geen bezwaar was ze daar te bouwen, waar ze nu staan.

  • Piet Burgemeester

    Hoe zit het met de gevarenzone van Dupont? De gevarenzone van Chemproha,Moerdijk of Pernis? Over de Dordtse Kil,Maas en Merwede gaat ook meer dan wat zandbakken. Of de A16, als,als,als,als,als.
    Als die machinist nou gewoon 40 ipv 80km per uur had gereden

  • Keuringsdienst van Waarheit

    Dordt staat landelijk eindelijk weer eens op de kaart
    Laat die (ramp) toeristen nu maar komen ….

  • MG

    Als er een trein zou ontsporen zou dat eerder in die scherpe bocht bij de bloemenbuurt zijn.Dat is de scherpste bocht van Nederland.Dus jullie roodgemaakt gebied zou wel anders zijn.Maar ach die bocht ligt er al een poosje en er is nooit iets aan gedaan dus ook nu zal dat wel niet gebeuren hoor

  • Goederentreinen zijn ok!

    Zie ik daar een rivier in Dordrecht? Moet je voorstellen; een binnenvaartschipper krijgt een hartaanval en vaart met zijn binnenvaarttanker (daar passen gemakkelijk 5 goederentreinen in qua lading) het centrum van Dordrecht binnen en scheurt open waarbij de lading vrij komt. Het betreft een vloeistof die in aanraking met water en lucht direct verdampt. Geheel Dordrecht krijgt vergiftigd lucht binnen en gaat dood een gebied van 10 x groter dan het rood op dit kaartje is geen levend wezen meer te vinden… .
    En nu de cijfers: van de 100% gevaarlijke stoffen die worden getransporteerd gaat 40% over de weg (ja,ja) 50% over het water (ja,ja) en maar 10% over het spoor. Van de 10% over het spoor is 80% diesel/benzine voor de auto. Dat eenzijdig bang maken van de bevolking om vervolgens zieltjes te winnen is diep en diep triest Rowdey. Dit zorgt ervoor dat mensen niet meer in de politiek geloven.
    Als een machinist een hartaanval krijgt dan rolt de trein vanzelf uit vanwege een dodemansknop die in de trein zit en om de 30 seconden ingedrukt moet worden. ProRail informeert de treinen achter de trein in kwestie en passen hun snelheid aan. Fijn he, een organisatie die de boel in de gaten houdt (heb je niet in de binnenvaart en ook niet op de weg). Extra voordeel in een locomotief, er zit geen stuur in! En kuch, kuch lees gelijk even het stream rapport van CE delft, daar lees je dat goederenvervoer per spoor de meest milieuvriendelijke manier is van transport.