Dordt: Een spoorboekloze stad?

Door
22 april 2016
Reacties (2)

In het landelijk dagblad dat iedere ochtend bij ons op de deurmat ploft, viel mijn oog onlangs op een aandoenlijk krantenberichtje dat me bij het lezen ervan direct deed denken aan ´alle gedoe´ rondom het Dordtse Centraal Station. Daar is namelijk iets mee. Iets dat nadelig is voor de stad, de regio en vooral diens Drechtstedelijke reizigers die zo gewend zijn om van hieruit in vele richtingen te gaan en, als het om treinreizen in de randstad gaat, ook te staan. Maar goed, het fijne weet ik er niet van en ik heb dan ook even moeten Googlen om van de situatie beter op de hoogte te geraken. Ik bespaar u lezer de details (u kunt per slot van rekening óók uw zoekmachine raadplegen) maar het komt er in het kort op neer dat NS de intercity Den Haag – Venlo ergens in 2016 wil vervangen door een snellere intercity komende uit Den Haag richting Eindhoven maar dan wel via de HSL die onze stad niet aandoet en waardoor we de intercity richting Breda dreigen te verliezen.

Spoorboekjes

Gelukkig maak ik uit berichtgeving van later datum op dat NS de staatssecretaris heeft laten weten dat het ook in de toekomst een intercity via Dordrecht naar Breda wil blijven aanbieden. Persoonlijk moet ik hard lachen om de term ´aanbieden´. Alsof het om een gunst gaat terwijl een ieder snapt dat de overheid een plicht heeft erop toe te zien dat ´s lands bewoners zich zo goed mogelijk – dus ook hier – kunnen verplaatsen en dat zaken van infrastructurele aard in ons belastingparadijsje aan de Noordzee überhaupt beter logistiek in orde zijn opdat we naar hartenlust kunnen verdienen aan opslaan, overslaan, ver-, in- en uitvoeren. Opdat we Duitsland en de rest van Europa varend over Rijn of Maas en vooral via Betuwe en hogesnelheidslijn zonder tijdverlies bereiken, want tijd is geld en geld is olie op de folie voor allerlei bedrijven die kantoorhoudend in een brievenbus heimelijk profiteren van ons gunstige klimaat en dan heb ik het natuurlijk niét over de aldoor langer uitblijvende winters. De Duitse en Nederlandse spoorboekjes enigszins op elkaar afstemmen moet lukken want de betrekkingen tussen beide vervoerders zijn in de recente geschiedenis warm genoeg gebleken.

Toekomstplannen

In Dordrecht, buurgemeenten ja in heel Zuid Holland is men tegen het schrappen van Dordrecht als prominent station. In petities die een paar duizend steunbetuigingen hebben opgeleverd laten ook de reizigers weten tégen het verdwijnen van de snelle verbinding met het oosten te zijn. Het laatste verbaast me niets. Hier wil niemand onthaasten. Voordeel is wel dat áls de beloofde verbinding er komt, toeristen minimaal een uur moeten doorbrengen in onze met rails doorkliefde stad waarvan me voor toeristen toch slechts een klein deel interessant lijkt. Precies het deel dat vanaf Dordrecht CS heel makkelijk aan te lopen is. Wel, dat het eilandtoerisme wordt aangespoord snap ik, maar we moeten ons station, dat tot de oudste spoorwerken van Nederland behoort, zijn belangrijkere regionale functie niet laten verliezen. Dit zou m.i. een veel te grote wissel trekken op de toekomst van een stad die weliswaar bruist, maar voor ambitieuze jonge mensen allang niet meer aantrekkelijk schijnt te zijn, niet in het minst door het gebrek aan hogere vervolgopleidingen en betaalbare woonruimte. En nu is De Vrijheid óók al dicht…

Wel of géén intercity

Ter geruststelling citeer ik uit een brief van de staatssecretaris die – al dacht ik dat NS geprivatiseerd was – kennelijk toch nog iets te zeggen heeft aangaande het bedrijf dat ooit de trots van Nederland was.

´Het streven (…) is om naast de sprinterverbindingen tussen Dordrecht en Breda minimaal een uursverbinding met een intercity te realiseren. Hiervoor zijn op dit moment nog verschillende oplossingsrichtingen in beeld. Eén daarvan is het aanpassen van het Fyra-alternatief, waarbij één of twee van de in totaal vijf geplande HSL-treinen tussen Rotterdam en Breda via Dordrecht rijden. De concept-ontwerpvervoerconcessie sluit de mogelijkheden hiertoe niet uit. Ook andere mogelijkheden worden onderzocht. (…) Zodra de trein Den Haag – Venlo wordt ingekort tot Eindhoven, komt er een nieuwe intercity vanuit de richting Amsterdam via Utrecht Centraal naar Venlo.´aldus de staatssecretaris.

Vervanging of aanvulling?

In de brief wordt niet duidelijk of de trein er moet komen in plaats ván of in aanvulling óp de bestaande intercity’s. In het laatste geval zou dit betekenen dat er vanaf 2017 sprake is van ´spoorboekloos rijden´. Wat het exact inhoudt weet ik niet, maar het klinkt behoorlijk romantisch.

De staatssecretaris vervolgt: ´Verder gaan de NMBS en de NS opnieuw kijken of de trein Charleroi – Essen (huh, ik wist niet dat dié zo essentieel was) verlengd kan worden. In de toekomst dreigt Roosendaal namelijk de snelle verbinding met Antwerpen te verliezen. Dat komt doordat de Benelux-trein in de toekomst via Breda gaat rijden. Verder zijn NS en NMBS nog bezig met een onderzoek naar een snellere stoptrein Roosendaal – Antwerpen. 

Spoorboekloze stad

Toen ik de laatste alinea las, werd het me helemaal helder. De spoorlijn Charlois – Essen moét en zal verlengd worden. Als dát lukt, behouden we onze status. Ik zal morgen persoonlijk een voorstel indienen bij de Dordtse gemeenteraad om zowel de grootste stad van Wallonië als het aan 3 kanten tegen Nederland schurkende grensplaatsje Essen, per direct te benoemen tot zustersteden. Een goed begin lijkt me het halve werk en als we onze burgervader op het juiste spoor weten te brengen, moet het in 2017 goedkomen. Als het aan mij ligt spoorboeklóós, dát lijkt me wel wat.

Bronnen: Treinreiziger.nl en Rijnmond.nl

Leuk artikel? Deel het met anderen:
  • Emy

    Interessant onderwerp. Mooi en duidelijk geschreven. Of een station aan die HSL/lijn Op Dordt zelf. Gewoon met z’n allen geld inzamelen voor echte tegenstanders die het ook belachelijk vinden dat Dordecht, waar de Republiek der 7 Nederlanden nota bene is begonnen, dan maar van de kaart wordt geschrapt. Nee, stom hoor, hoe komen ze derop. Die hele fyra kosten hup, maar ons station, ho maar. Kunnen ze dan van zwijndrecht geen sneltreinstation maken. Alleen die vervelende sprinters waar niet eens een wc meer in zit.
    Ze denken alloeen maar aan de knaken. Maar de mensen, ach ja, die wonen er ook nog eens. Het is precies andersom. Wij willen meer inspraak over ditsoort tricky dingen. Alles ga failliet, mensen raken hun huizen kwijt, hun banen en alles moet maar meelopen met dat internet. Sorry hoor, ik heb nog niet eens m’n rijbewijs.

    Emy

  • PieterWolters

    Gewoon zo snel mogelijk 1 Drechtstad (of wat voor naam we er ook aan geven) vormen met de omliggende gemeentes. Dan is de stad zo groot dat niemand er om heen kan en zijn we definitief van dit probleem af.