Politie Dordrecht Online

Door
19 mei 2015
Reacties (0)

Sinds enkele weken hebben we in Dordrecht ook de politie online op Facebook. Samen met een paar andere collega’s ben ik daar ook beheerder van. Via Twitter, Instagram en Facebook delen we onze dagdagelijkse werkzaamheden online met de burger. En andere collega’s kunnen hun verhaal, hun getuigen-oproep of hun mooie aanhouding via ons delen.

Doet Dirk-Jan niet al genoeg aan sociale media? Vast wel maar het delen van je kennis en ervaring en het delen van ons politievak is leuk en zinvol.

Nu, twee weken later, heeft de Facebookpagina Politie Dordrecht een berichtenbereik van ongeveer 23.000 lezers. Of dat goed of slecht is weet ik niet en doet er ook voor mij niet zo toe. Het belangrijkste is dat we op een eenvoudige manier snel de burger bij ons werk kunnen betrekken. Soms voor heftige zaken als een zedenmisdrijf of een aanrijding letsel. Maar ook voor minder schokkende zaken als een lastige, opdringerige bedelaar ter hoogte van het station.

Tussen de getuigenoproepen en goedbedoelde adviezen proberen we ook ons werk te laten zien. Voor mij is dit vanzelfsprekend om te doen. Voor de andere collega’s is het nieuw en spannend. Zij doen dat ieder op hun manier. Het mooie is dat iedere agent anders is en dat is ook zo terug te lezen op de sociale media. De een maakt een filmpje vanaf de motor en de ander deelt een mooie foto met een kort verhaal van een leuke aanhouding.

Dat een burger reageert op je bericht is logisch. Ook dit is nieuw voor collega’s. Een mooi bericht van een oude man op het Station die geen kant op kon werd meer dan 14.000 keer gelezen. En de reacties logen er niet om. Vele burgers wisten precies hoe het opgelost moest worden en spraken schande over het optreden van de agent. Er werden vragen gesteld door burgers die ook beantwoord werden. Er ontstond een mooie discussie over wat te doen in dit geval. Met uiteraard daarop weer lezers die hun mening gaven over hoe het opgelost zou moeten. Ook waren er positieve reacties en begrip voor de onmacht van de agent. Het bericht werd ook meer dan honderd keer leuk gevonden.

Het blijkt dan wel dat het dagdagelijkse werk delen niet eenvoudig is als agent(e). De tijd dat je als burger de politie kon bellen om het op te lossen is al lang voorbij. Ook vullen we niet bij iedere aanrijding het schadeformulier in. Ieder optreden staat onder een vergrootglas en elke foute letter in het bericht wordt berispt.

Ik ken de collega die de oude man op het station wilde helpen goed. Ik weet dat hij er alles aan gedaan heeft om de man te helpen. Dat dit tegen het burgergevoel in gaat begrijpen we maar al te goed. Toch zit er om het mens een uniform die zich aan regeltjes moet houden. Regeltjes die we niet zelf verzonnen hebben maar binnen die spelregels werken we nu eenmaal. Het is een mooie uitdaging van ons vak. Die collega met de oude man op het Station kan als geen ander over de grens gaan om toch iets te betekenen voor deze oude man. En dan gaat hij met een klotegevoel naar huis omdat hij het ook liever anders had gezien. Dat schrijft hij netjes van zich af en deelt zijn verhaal met de burger. En de burger die er niet midden in de nacht stond maar vanuit bed, bank of bad er wat van vond stond hij netjes te woord.

Terugkijkend op de eerste twee weken van Facebook Dordrecht ben ik trots op de collega’s die zijn begonnen met delen. De energie die is ontstaan daarachter is mooi. Er zit volgens mij nog genoeg toekomst in om van waarde te zijn voor de burger. Om de burger bij ons werk te betrekken en daar ook werkplezier uit te halen.

Blijf gerust volgen op Facebook Dordrecht en blijf ook gerust uw mening geven. Want die collega’s die dat delen nemen daar graag voor u de moeite voor en waarderen uw betrokkenheid.

Twitter: @Politie_Dordt

Instagram: politiedordrecht

Facebook: Politie Dordrecht

DJ_Grootenboer

 

Leuk artikel? Deel het met anderen: