Stereotype voetbalfan

Door
25 april 2016
Reacties (0)

Feyenoord heeft gisteren de beker gewonnen. Voor het eerst in 8 jaar een prijs. Fantastisch. Ik stond vandaag op Rotterdam Centraal te wachten op mijn trein naar Dordt toen mij opviel dat een hoop van mijn medereizigers patat-etende-Feyenoordfans waren.

Dikke rijen voor de patat

Het is een stereotype, dat realiseer ik me heel goed, maar de Burger King, Smullers en Döner Comapany hadden dikke rijen voor de kassa staan terwijl de overige zaken zoals De Broodzaak en de La Place zo goed als leeg waren. Het grootste gedeelte van deze rijen bestonden uit Feyenoordfans, wat te zien was aan de rood met witte sjaaltjes.

Wij winnen, zij verliezen

Eenmaal in de trein zaten een hoop Dordtenaren met dezelfde sjaaltjes en een zakje patat, een hamburger of een Turkse pizza/Kapsalon. Wat was het goed geweest voor de fastfood industrie van Dordrecht als onze club vorig jaar niet uit de Eredivisie was geschopt. Dit doet me gelijk denken aan een leuk stukje dat ik las in het boek ‘Taal is zeg maar echt mijn ding’. De kern: We hebben het over ‘onze’ club en ‘wij’ hebben gewonnen totdat we verliezen, dan distantiëren we onszelf van de club en hebben ‘wij’ niet verloren maar ‘zij’.

Toch vond ik het een mooi stereotype beeld dat ik op het perron zag. Ondanks de regen was de vreugde groot om de huldiging die net had plaatsgevonden op de Coolsingel. Niet ‘zij’, maar ‘wij’ hebben namelijk de beker gewonnen. Wat voetbal wel niet los kan maken in mensen.

Leuk artikel? Deel het met anderen: